Spilledage: 19. - 23. august 2020
Spillested: Havnen i Aarhus | Balticagade 21, 8000 Aarhus C | Ved Honnørkajen
Billetsalget er ikke åbent

Ny ekkokammeropera på havnen i Aarhus C

”Jeg forstår ikke, at du kun har ét navn. Men du er jo tre! Tre mænd! En af dem elskede jeg, en holdt jeg ud, og den sidste hadede jeg.”

Kig med ind i et psykologisk drama om en hjertegribende ensomhed, der giver ekko i en splittet kvindes sind. I går og i morgen er en ekkokammeropera med musik af komponisten Robert Schumann, der med ny dialog af Philipp Kochheim mixes og fortælles af fire sangere fra Den Jyske Opera, en skuespiller og en pianist.

Her skildrer de fortællingen om et liv efter at være blevet forladt, og hvor virkeligheden efterhånden begynder at slå sprækker, så lyset kan trænge ind. Musikken tager afsæt i Schumanns gribende sange fra 1800-tallet, men flettes også sammen med helt andre toner fra 1970’ernes stemningsfulde franske filmunivers.

Spilledage og tilknyttede events
19. august kl. 20:00 Urpremiere Aarhus Havn, Balticagade 21 Køb billet
20. august kl. 20:00 Aarhus Havn, Balticagade 21 Køb billet
21. august kl. 20:00 Aarhus Havn, Balticagade 21 Køb billet
22. august kl. 15:00 Eftermiddagsforestilling Aarhus Havn, Balticagade 21 Køb billet
23. august kl. 15:00 Eftermiddagsforestilling Aarhus Havn, Balticagade 21 Køb billet

I går og i morgen vinder P2 Pris

Den Jyske Opera har modtaget prisen Årets Begivenhed for ekkokammeroperaen I går og i morgen til P2 Koncertprisen 2021. Juryens begrundelse var blandt andet: 

"På et tidspunkt hvor vilkårene for den udøvende kunst var særdeles vanskelige, lykkedes det at skabe en stærkt vedkommende og nutidig opera om ensomhed. Skabt hurtigt som en spontan reaktion på coronasituationen. Med publikum isoleret i hver sin boks er I går og i morgen en anfægtende forestilling og et rørende, moderne og poetisk take på romantikeren Schuman og på liedsang som følelsernes intime kunstform."

Scenograf Ditte Cecilie Lyngsø modtog prisen på vegne af holdet og takkede Aage og Johanne Louis Hansens- Fond på holdets vegne over muligheden for: ”…at vi på rekordtid har kunne udvikle I går og i morgen og har kunne udvikle denne særlige analoge og coronasikre produktion i en tid, hvor analog kunst var en mangelvare og der var brug for kunsten til at sætte ord det der kan være svært at tale om.”

 

 

 

Hvad siger anmelderne?

Sceneblog og med Søren Rastogis overblik og dansende fingre på klaveret, finder iscenesætter Kochheim en forunderlig smuk blanding af 70’ernes hjerte og smerte, der ikke bare fylder rummet i den rå lagerhal, men understreger den livskrise kvinden befinder sig i. Med kombinationen af Connie Tronbjergs fine skuespilpræstation og den overordentligt kompetente sangerkvartets sikre stemmer, der overlapper, understreger eller gentager skuespillerens ord, udfordrer Philipp Kochheim genren, men skaber en helt ny og vidunderligt intens oplevelse, hvor betegnelsen ekkokammeropera får vist sin berettigelse. Læs online
Politiken "...det musikdramatiske værk ’I går og i morgen’ er en intens, velsunget og velspillet oplevelse." Læs online
Jyllands-Posten "Philipp Kochheims nye opera, der også kaldes en ekkokammeropera, er svær at sætte i bås. Derimod var de fysiske rammer for opførelsen helt inden for boksen – på en helt ny måde. Det var interessant at se en opera formet af en tid i coronaberedskab." Læs online
CPHCulture !...I GÅR OG I MORGEN formår at skildre savnet - det store - med en dybde og nænsomhed, der fænger. Således fremstår forestillingen som endnu en triumf for Den Jyske Opera." Læs online

Billedgalleri

Se flere fotos fra I går og i morgen her


Coronasikrede rammer

I går og i morgen er udviklet til at håndtere coronatidens mange restriktioner. Publikum sidder i hver sin boks opbygget i flere etager rundt om scenen, hvor der er direkte udsyn til scenen, men man sidder afskærmet fra sidemanden. Samtidig er restriktionerne også gjort til en aktiv del af publikumsoplevelsen, hvor publikums placering i bokse bliver et led i at forstærke følelserne, temaerne og stemningen fra forestillingen.

Handling

Tiden har stået stille længe i en unavngiven kvindes hjem. Det samme har hendes liv, efter hun blev forladt af sin mand. Men forlod han hende i sidste uge? For ét år siden? Ti? Tredive? Skuespiller Connie Tronbjerg skildrer sammen med Estrid Molt Ipsen, Bolette Bruno Hansen, Annette Dahl og Birgitte Skarby Riddell de forskellige livs- og psykologiske stadier i håndteringen af en personlig katastrofe. Følelser som vrede, sorg, accept og tilgivelse får et musikalsk sprog igennem Robert Schumanns gribende sange og melodier. Sangen Ich Grolle Nicht (Jeg er ikke vred) fletter sig sammen med flere Schumann-melodier såvel som helt andre genrer fra Riz Ortolani og Philippe Sardes mystiske franske filmunivers.


KOM BAG OM FORESTILLINGEN

 

 

 

Om Robert Schumann (1810-1856)

Robert Schumann er indbegrebet af den romantiske kunstner. Hans medfødte sans for musik og digtning gik hånd i hånd med en overdreven sensibilitet og et ustabilt følelsesliv. Han er en af den romantiske musiks største komponister og er især kendt for sine klaverværker og store lied-produktion. Schumanns opvækst var præget af både musik og litteratur, og efter et enkelt år med jurastudier, besluttede han at vie sit liv til musikken. Han ville være pianist og flyttede ind hos sin klaverlærer Friedrich Wiecks familie i Leipzig. Her mødte han Wiecks unge datter Clara, som siden skulle blive hans hustru.

Han var spået en stor karriere som pianist, men en lammelse i højre hånd fik ham til at dedikere sig arbejdet som komponist og musikskribent. Han havde sit eget tidsskrift, hvor han bekæmpede tidens overfladisk-virtuose salonmusik. Hans egen musik var mere inderlig og følsom.

I 1840 blev han gift med Clara efter en længere retssag mod hendes far, der var imod ægteskabet. På samme tid kastede han sig over sangkomposition, og det blev startskuddet til en manisk lidenskabelig skaberrus. Han skrev mindst 138 lieder i løbet af hans Liederjahr – ”sangens år”. De er skrevet til tekster af tidens store romantiske digtere. Især sangkredsen Dichterliebe med tekster af Heinrich Heine er i dag en sværvægter i sangerrepertoiret.

Hans mentale tilstand blev med tiden værre og værre. Efter et selvmordsforsøg tilbragte han efter eget ønske sine sidste år på et asyl for sindslidende, hvor han døde i 1856.

 

Hvor foregår det?

Forestillingen spiller på Aarhus Havn i det store pakhus for enden af Honnørkajen - det med ansigtet - Balticagade 21, 8000 Aarhus C.

 


Holdet bag
Philipp Kochheim
Philipp Kochheim Instruktør
Philipp Kochheim Philipp Kochheim

Titel
Instruktør
Engagement på Den Jyske Opera
Instruktør La Vendetta / I Pagliacci ('22) Instruktør Sunset Boulevard ('22) Instruktør Greven af Luxembourg ('22) Librettist og instruktør Inkognito Royal ('21) Librettist og instruktør I går og i morgen ('20) Instruktør Bortførelsen fra seraillet ('20) Instruktør Michael Kohlhaas ('19) Instruktør María de Buenos Aires ('19) Instruktør Passageren ('18)

Philipp Kochheim er født og opvokset i Hamborg, nu bosat i Aarhus. Han har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på universitetet i München. Han har været operachef på Staatstheater Braunschweig fra 2013-2017. Philipp Kochheim er som instruktør kendt for at blande nyt med gammelt og finde glemte eller oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har modtaget en af de vigtigste tyske teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for Così fan tutte (2003), Götz-Friedrich-Preis for Wagners Tannhäuser (2004), Rolf Mares Preis Hamburg for den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr (2013) og Osterreichischer Musiktheaterpreis (2019) for sin opsætning af musicalen Ragtime.

Philipp Kochheim har været operachef på Den Jyske Opera siden maj 2017. Her har han har instrueret Passageren (2018), María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Derudover har han skrevet og instrueret I går og i morgen (2020) og Inkognito Royal (2021).

På Den Jyske Opera står han bl.a. bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaperler.

 

Billede af Søren Rastogi
Søren Rastogi Musikalsk ledelse og klaver
Billede af Søren Rastogi Søren Rastogi

Titel
Musikalsk ledelse og klaver
Engagement på Den Jyske Opera
Musikalsk leder I går og i morgen ('20)

Uddannet i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2005. Hans karriere tog fart i 2006, da han blev udnævnt til “Tårnmusiker” af Danmarks Radio og Rundetårn, hvilket indbefattede en egen radiotransmitteret koncertserie med 5 koncerter som solist og kammermusiker. Søren Rastogi er meget efterspurgt som solist, kammermusiker og akkompagnatør, både i hans danske hjemland og internationalt.

Billede af Anders Poll
Anders Poll Lysdesigner
Billede af Anders Poll Anders Poll

Titel
Lysdesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Lysdesigner La Vendetta / I Pagliacci ('22) Lysdesigner Sunset Boulevard ('22) Lysdesigner Greven af Luxembourg ('22) Lysdesigner Aida ('21) Lysdesigner Inkognito Royal ('21) Lysdesigner I går og i morgen ('20) Lysdesigner Michael Kohlhaas ('19) Lysdesigner Kleopatra ('19)

Anders Poll har været teknisk chef på Den Jyske Opera siden 2017, hvor han har designet lys til L’Amico Fritz (2015), Kleopatra (2019), Michael Kohlhaas (2019), I går og i morgen (2020), Inkognito Royal (2021), Aida (2021), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).

Anders Poll har designet lys til bl.a. ballet og opera, herunder Lulu på Det Kgl. Teater, Siciliansk vesper på Royal Opera House i London og senest til komedien Tartuffe (2022) på Theater Lüneberg. 

Billede af Ditte Cecilie Lyngsø
Ditte Cecilie Lyngsø Scenograf
Billede af Ditte Cecilie Lyngsø Ditte Cecilie Lyngsø

Titel
Scenograf
Engagement på Den Jyske Opera
Scenograf I går og i morgen ('20) Forestillingsleder Bortførelsen fra seraillet ('20)

Ditte Cecilie Lyngsø er fast produktions-, forestillings- og turnéleder ved Den Jyske Opera siden 2019. Tidligere har hun været forestillingsleder og overregissør ved Det Ny Teater og Eventyrteatret og arbejdet på forestillinger som The Book of Mormon, Jekyll and Hyde og Billy Elliot.

Billede af Ann-Charlott Juul
Ann-Charlott Juul Kostumedesigner
Billede af Ann-Charlott Juul Ann-Charlott Juul

Titel
Kostumedesigner
Engagement på Den Jyske Opera
Kostumedesigner I går og i morgen ('20)

Ann-Charlott Juul er kostumechef ved Den Jyske Opera. Hun er uddannet dameskrædder på Det Kongelige Teater og har tidligere været kostumechef på Odense teater, hvor hun også har arbejdet som kostumedesigner på flere forestillinger.

Medvirkende
Billede af Connie Tronbjerg
Connie Tronbjerg Skuespiller
Billede af Connie Tronbjerg Connie Tronbjerg

Titel
Skuespiller

Født og opvokset i København og har siden 1985 været skuespiller og en del af det faste kunstneriske ensemble på Teatret Møllen i Haderslev. Hun har også haft engagementer på bl.a. Teatret Carte Blanche, Odense Teater, Teatret MÆRKVÆRK og Teatret Gruppe 38 i Aarhus.

Modtog i 2017 Danmarks Teaterforenings pris som Årets Turneskuespiller.

Medvirkede i 2019 i forestillingen Tænk hvis man havde en rejsegrammofon der modtog Årets Reumert i kategorien Årets særpris.

Billede af Annette Dahl
Annette Dahl Sopran
Billede af Annette Dahl Annette Dahl

Titel
Sopran
Engagement på Den Jyske Opera
Astrolog Sunset Boulevard ('22) Den gamle dame Passageren ('18)

Sopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Berta (Barberen i Sevilla), Den gamle dame (Passageren), solist (I går og i morgen)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Billede af Bolette Bruno Hansen
Bolette Bruno Hansen Mezzosopran/alt
Billede af Bolette Bruno Hansen Bolette Bruno Hansen

Titel
Mezzosopran/alt
Engagement på Den Jyske Opera
Massør Sunset Boulevard ('22) Filipjevna Eugen Onegin ('19) Bronka Passageren ('18)

Mezzosopran/Alt
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Filipjevna (Eugen Onegin), Kabanicha (Katja Kabanova), Marcellina (Figaros Bryllup)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Estrid Molt Ipsen
Estrid Molt Ipsen Mezzosopran
Estrid Molt Ipsen Estrid Molt Ipsen

Titel
Mezzosopran
Engagement på Den Jyske Opera
Juliette Vermont Greven af Luxembourg ('22) Solist I går og i morgen ('20) Hannah Passageren ('18)

Mezzosopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Flora (La Traviata), solist (I går og i morgen), Juliette Vermont (Greven af Luxembourg)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor

Billede af Birgitte Skarby Riddell
Birgitte Skarby Riddell Sopran
Billede af Birgitte Skarby Riddell Birgitte Skarby Riddell

Titel
Sopran
Engagement på Den Jyske Opera
Harlekin Greven af Luxembourg ('22) Solist I går og i morgen ('20)

Sopran
Nationalitet: Dansk
Uddannelse: Det Jyske ​Musikkonservatorium, Aarhus
Udvalg af tidligere roller: Solist (I går og i morgen), Mirjam (​Det forjættede land), Halmhatten (Halmhatten og Filttøflen)

Fast medlem af Den Jyske Operas Kor


Fakta

Ekkokammeropera

Musik Robert Schumann, Riz Ortolani m.fl.

Libretto Philipp Kochheim

Dansk tale. Synges på tysk.

Varighed ca. 1 time

Køb billet

Billetpris kr. 225,-
Køb online eller i Musikhuset Aarhus
Billettlf. 89 40 40 40

Tak for støtten

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond    dypång

Sequence contains no elements