Kom med på en forførende og berusende rejse til Buenos Aires i en original blanding af opera og argentinsk tango.
Den Jyske Operas operachef Philipp Kochheim instruerer Astor Piazzollas mesterværk med Yamil Borges og Kurt Ravn i hovedrollerne.
Kom med på en forførende og berusende rejse til Buenos Aires i en original blanding af opera og argentinsk tango.
Den Jyske Operas operachef Philipp Kochheim instruerer Astor Piazzollas mesterværk med Yamil Borges og Kurt Ravn i hovedrollerne.
Kærlighed, passion og død
Kom med på en forførende og berusende rejse til Buenos Aires i en original blanding af opera og argentinsk tango.
Den Jyske Operas operachef Philipp Kochheim instruerer Astor Piazzollas mesterværk med Yamil Borges og Kurt Ravn i hovedrollerne.
Forestillingen kombinerer forskellige dramatiske genrer, hvor skuespil, dans og sang i konstant skiftende konstellationer blandt de fire medvirkende vil kredse om temaerne kærlighed, sex og død i en hvirvelvind af følelser antændt af Piazzollas udødelige tango-musik fremført af et 6-mands orkester.
Uropførelsen af María de Buenos Aires i 1968 var en øjeblikkelig succes. Tango-operaen eller ”operita” (en lille opera) som Piazzolla kaldte den, gjorde sit indtog på scenerne verden over. Den væsentligste grund til værkets lange levedygtighed er Piazzollas musik; den mere moderne tango nuevo, som skaber en unik atmosfære af melankoli og lidenskab.
Handling
En ensom aften i Buenos Aires. En gammel mand tænker tilbage på sit livs kærlighed, som han aldrig har kunnet glemme: María, som døde for lang tid siden. Hendes ånd viser sig nu for ham, og de gennemlever hendes barndom i slumkvartererne, favelaerne, hendes drømme, hendes liv i underverdenen og i lurvede bordeller. De mindes begge deres første møde i smug og de timer,
de tilbragte sammen, da de dansede i en café, nogle få dage før María blev myrdet. Den gamle mand indser, at kærligheden til María først slutter, når han selv dør.
Milonga
Efter forestillingen inviteres publikum til Milonga (tangofest for alle). Disse to aftener kan publikum danse på scenen til tangomusik med live musik. En Milonga er også et sted, hvor man blot kan nyde en drink, kigge på dansen, lytte til musikken – og under kyndig vejledning måske kaste sig ud i de første forsigtige tangotrin.
24. marts ca. kl. 21.30 i Pumpehuset, København ved Tangoforeningen.dk
31. marts ca kl. 21.30 i Musikhuset Aarhus, Store Scene ved Tango Aarhus OBS billet skal hentes her: https://burl.nu/achp0a
Der er adgang til milonga i Pumpehuset uanset hvilken forestillingsdag, publikum har billet til. Hvis du har billet til Musikhuset Aarhus 31. marts kl. 20.00, har du allerede billet til efterfølgende milonga. Hvis du har billet til en anden forestilling, men gerne vil til milonga i Musikhuset Aarhus 31. marts kl. ca. 21.30, kan du hente en gratis billet her: https://burl.nu/achp0a, som du skal medbringe til Milongaen søndag aften. Det er først-til-mølle princippet, eftersom der er begrænset plads på scenen. Det vil være muligt at købe drikkevarer på stedet.
Konkurrence afsluttet: 8x2 billetter til María de Buenos Aires
Vi satte billetter på højkant til København, Odense, Randers, Horsens og Aarhus. Konkurrencen sluttede 4. marts 2019, og vinderne er kontaktet. Vinderne blev: M. Brydskov i Odense, H. Jensen i Fredericia, M. Krawiec i Randers, D. Madsen i Hornsyld, O. Vilstrup i Odder, T. Dejbjerg i Aarhus, P. Hansen i Købe og D. Sørensen i Birkerød. Konkurrencen blev udbudt i samarbejde med vores mediepartner Jyllands-Posten. Vi udbyder jævnligt konkurrencer. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få info om konkurrencer og nyt om opera direkte i din indbakke.
Philipp Kochheim er født og opvokset i Hamborg, nu bosat i Aarhus. Han har studeret kunsthistorie, teatervidenskab, økonomi og litteratur på universitetet i München. Han har været operachef på Staatstheater Braunschweig fra 2013-2017. Philipp Kochheim er som instruktør kendt for at blande nyt med gammelt og finde glemte eller oversete værker frem blandt operaer, skuespil og musicals. Han har modtaget en af de vigtigste tyske teaterpriser, Dr. Otto-Kasten-Preis, for Così fan tutte (2003), Götz-Friedrich-Preis for Wagners Tannhäuser (2004), Rolf Mares Preis Hamburg for den ukendte Lauter Verrückte af Simon Mayr (2013) og Osterreichischer Musiktheaterpreis (2019) for sin opsætning af musicalen Ragtime.
Philipp Kochheim har været operachef på Den Jyske Opera siden maj 2017. Her har han har instrueret Passageren (2018), María de Buenos Aires (2019), Michael Kohlhaas (2019), Bortførelsen fra seraillet (2020), Greven af Luxembourg (2022), Sunset Boulevard (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022). Derudover har han skrevet og instrueret I går og i morgen (2020) og Inkognito Royal (2021).
På Den Jyske Opera står han bl.a. bag Den Danske Serie, der udforsker dansk musikhistories rigdom med nye, gamle og glemte operaperler.
Johanna Motter er født i Berlin, hvor hun også tog sin uddannelse på Academy of Music. Siden 2007 har hun været fast tilknyttet Staatstheater Braunschweig. I 2012 debuterede hun som dirigent med forestillingen Der Vogelhändler og har siden dirigeret bl.a. María de Buenos Aires, Giulietta e Romeo og Tosca. Første engagement på Den Jyske Opera.
Barbara Bloch er født i München og har studeret scenografi og kostumedesign på Universität Mozarteum Salzburg. Hun har arbejdet som scenograf på bl.a. Theater Lübeck, Theater Münster, Staatstheater Braunschweig og Ópera de Oviedo. Barbara Bloch er fastansat som scenograf og kostumedesigner for skuespil, opera, musical og dans på Theater Lüneburg.
På Den Jyske Opera har hun lavet scenografi og kostumer til María de Buenos Aires (2019), Greven af Luxembourg (2022) og La Vendetta / I Pagliacci (2022).
Sean Stephens er født i Swansea i Wales og har studeret musikteater i London. Efter at have turneret rundt i Europa som danser, flyttede han til Tyskland, hvor han medvirkede i flere musicals som som Rocky Horror Show, Saturday Night Fever, Gaudi, Fame og Chicago. Siden 2006 har han arbejdet som koreograf i hele Tyskland og Schweiz. På Den Jyske Opera har han tidligere været koreograf på María de Buenos Aires (2019).
Rollen som María vil blive spillet af Yamil Borges, som blev en af Broadways mest fejrede stjerner efter hendes filmdebut i Richard Attenboroughs A Chorus Line sammen med Michael Douglas. Hun er født i Puerto Rico, voksede op i New York og blev her engageret af Leonard Bernstein til West Side Story på Broadway i 1980. Hun har desuden medvirket i mange amerikanske tv-serier som f.eks. The Cosby Show og Miami Vice. Hun har sideløbende en karriere som jazz-sangerinde.
Rollen som den gamle mand, Duende, vil blive spillet af Kurt Ravn, én af Danmarks mest elskede skuespillere. Uddannet fra Statens Teaterskole og har siden vist sit talents store bredde i meget forskellige hovedroller i teater, film og TV-serier som Matador og Anna Pihl, musicals (Tony i West Side Story, Frank Butler i Annie Get Your Gun, Che i Evita m.fl.), opera, satire m.m. Jævnligt solist med landets symfoniorkestre og har udgivet adskillige CDer.
Født i Tyskland, begyndte som 14-årig på den prestigefyldte balletskole Heinz-Bosl-Stiftung i München. Debut med La Bayadère på Bayerisches Staatsballett. Har medvirket i bl.a. Walking mad, The Miraculous Manadrin og María de Buenos Aires
Ana Dordevic er en internationalt anerkendt dansesolist og koreograf.
Ana er fra Beograd, Serbien, og begyndte sin dansundervisning på den serbiske nationalballetskole og fortsatte på stipendum på Academie de Danse Princesse Grace i Monte Carlo, efterfulgt af yderligere studier på Heinz Bosl Stiftung i München.
Hun påbegyndte sin professionelle karriere på Bayerische Staatsoper i München og Teater Dortmund.
I de næste ti år var hun engageret som solist på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf og Teater Augsburg.
I øjeblikket bor Ana i Berlin, hvor hun som solist gæster Deutsche Oper og Komische Oper Berlin. Hun arbejder på en række projekter, lokalt og internationalt.
Emir Bosnjak er uddannet harmonika-solist ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og beskæftiger sig både med klassisk og rytmisk musik.
Emir Bosnjak er en af de få musikere i Danmark som spiller bandonéon, og han har i 25 år studeret musik af Astor Piazzolla. Med sin trio har han udgivet en CD ”Adios Astor”, som er en hyldest til den store argentinske komponist Astor Piazzolla. Udgivelsen har høstet stor ros og anerkendelse blandt anmelderne.
Har medvirket i Den Jyske Operas festival for børn, ”GrowOP”.
Har optrådt med forskellige ensembler bl.a.; Aarhus Symfoniorkester, Aarhus Sinfonietta, Klüvers Big Band, Randers Kammerorkester, samt en række andre orkestre. Derudover han han medvirket på flere rytmiske plader, som f.eks. med Søren Siegumfeldts ”String Swing”. Senest har han medvirket på Alan Olsens, meget omtalte plade, ”JØWT” og Jens Jefsens plade ”Jam Me Up”. Emir er også tilknyttet Aarhus Teater, Aalborg Teater og Filuren, som komponist og musiker.
Cæcilie Balling, violin (f.1990)
Har studeret på Det Kgl. danske Musikkonservatorium hos Elisabeth Zeuthen Schneider, Eszter Haffner og Tim Frederiksen. I 2015 studerede hun Artist Diploma på Oberlin Conservatory (USA) hos prof. Milan Vitek og nu er hun solistklasse studerende hos prof. Mo Yi på Det Jyske Musikkonservatorium med sideløbende studier hos Mark Steinberg fra Manthatten School of Music (New York). Hendes debut vil forekomme efteråret 2019.
Cæcilie har modtaget stipendier som Fulbright Scholarship, Robert Russel Mindelegat og Overlæge Finn Jensen Legatet mm.
Cæcilie skal foråret ’19 uropføre en ny violinkoncert af Tuan Tan Hao med Bellbird Chamber Ensemble og efteråret ’19 uropføre en violinkoncert af Nikolaj Hess.
Cæcilie var medlem og grundlægger af strygekvartetten Halvcirkel fra 2015-2018, som har udgivet 2 cd'er. Hun leder ensemblet StringLab, som bringer improvisation ind i klassiske værker.
Hun er co-founder og arrangør af festivalen The House Festival.
Senest har hun indspillet Edition-S for Dacapo, en række værker for soloviolin af en håndfuld af Danmarks nulevende komponister.
Romane Queyras er født i Paris, Frankrig.
Bachelor fra musikkonservatoriet CNSM i Lyon i 2015.
Master fra Universität der Künste i Berlin i 2015 og har fortsat sine studier i solistklassen under Mo Yi på Det Jyske Musikkonservatorium.
Hun er regelmæssigt inviteret til at spille på mange festivaler til kammermusik eller som solist som Les Rencontres Musicales de Haute Provence (FR), Festival Haut Limousin (FR), Festival La Grange aux Pianos (FR) osv. Også mange kammerensembler som Randers Kammerorkester (DK), Les Forces Majeures (FR), Orchestre de Chambre de Lyon (FR), Ensemble Nova (FR).
Hun har spillet med musikere som Nicolas Dautricourt, Sergey Malov, Raphael Merlin og Gabriel De la Magadure (fra Quatuor Eben), Jean-Guihen Queyras, Antje Weithaas, Tabea Zimmermann.
Hun er koncertmester i Hermes Ensemble i Danmark og medassistent i Ensemblen Microcosme i Schweiz og medlem af Le Concert Idéal i Frankrig.
Valdemar Ulrikkeholm er uddannet kandidat fra Det Jyske Musikkonservatorium. I 2014-15 tog han postgraduate studies på Royal Academy i London ved William Bennett OBE. 2017-18 fik han et Advanced Music Studies Certificate fra Carnegie Mellon University, Pittsburgh ved Lorna McGhee med støtte fra Fulbright og Danmark-Amerika Fondet. P.t. går han i solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium hos solofløjtenist og docent Thomas Jensen.
Han har undervist og givet en distinguished young flautist recital på William Bennett’s International Flute Summer School og givet masterclasses på Dansk Fløjtefestival. Private studier hos Concertgebouws solofløjtenist Emily Beynon og masterclasses med bl.a. Denis Bouriakov og András Adorján.
Valdemar har spillet med flere landsdelsorkestre og Den Kongelige Livgardes Musikkorps.
Om sommeren virker Valdemar som solofløjtenist ved Collegium Musicum Schloss Pommersfelden Festival Orchestra.
www.valdemarulrikkeholm.com
Fløjtenist Júlia Cavaller Triay er født i Spanien. Studerer i solistklassen på Det Jyske Musikkonservatorium. Har en kandidatgrad som fløjtenist fra musikkonservatoriet i Maastricht (Holland) og en bachelorgrad som fløjtenist fra konservatoriet Superior de Música del Liceu (Spanien), hvor hun blev uddannet med højeste udmærkelse.
Jonas Weitling startede sine studier på Det Jyske Musikkonservatorium i 2009. Her har han studeret klassisk slagtøj på bachelor og kandidatuddannelsen. I 2016 blev han optaget på solistklassen og her i foråret er debuteret som slagtøjssolist.
Han vandt sin første solistkonkurrence i 2004 ved Sønderjyllands Symfoniorkester og har efterfølgende vundet både solistkonkurrencer ved Aarhus Symfoniorkester i 2013 og Det Jyske Musikkonservatoriums RAMA Windband i 2015.
For nyligt blev Jonas blev inviteret som solist for at optræde på Europas største Festival for Ny Musik; ’Warsaw Autumn’ i Warszawa, Polen.
Udover at være slagtøjssolist er Jonas fast assistent på slagtøj ved Aarhus Symfoniorkester, samt jævnlig benyttet slagtøjsassistent hos andre landsdelsorkestre, militærorkestre og ensembler.
Heigo Rosin (1989) er den første solopercussionist, der er uddannet fra Estland. Trods sin unge alder har han optrådt som solist med mange orkestre i hele Europa. I 2017 debuterede han i Carnegie Hall, New York.
Siden 2017 har han været leder af percussionafdelingen på Heine Eller Tartu Music High School.
Har to bachelor og to masters degree i percussion (fra Estland og Belgien) og er solistuddannet i Danmark.
Simon Wildau (f. 1990) er født og opvokset i Århus. I 2018 havde han sin debut fra solistlinjen på Det Jyske Musikkonservatorium efter at have modtaget undervisning af Frederik Munk Larsen her. Desuden er SW uddannet fra ensemblesolistlinjen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som den ene halvdel af Aros Guitarduo. Her har han modtaget undervisning ved Jesper Sivebæk og Tim Frederiksen. fra 2011-2013 var Simon i øvrigt studerende ved den verdensberømte guitarist og guitarprofessor Alex
Garrobé på Escola Superiór de Musica de Catalunya i Barcelona.
Som solist og kammermusiker har Simon vundet adskillige priser ved konkurrencer i Spanien, Italien, Kroatien, Liechtenstein og Danmark.
Mikkel Lynggard (f.1990) er født og opvokset i Odder. Han debuterede i maj 2018 fra Solistklassen på Det jyske Musikkonservatorium efter at have studeret en årrække hos lektor Frederik Munk Larsen. Mikkel er modtager af adskillige legater, som har gjort ham i stand til - sideløbende med hans studier på DJM - at studere hos den højt anerkendte professor Antonio Duro ved Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo i Sevilla.
Mikkel er yderst aktiv som både solist og kammermusiker og har i begge sammenhænge vundet adskillige 1.-priser i konkurrencer.
María de Buenos Aires (Astor Piazzolla).
Premiere: 23. marts 2019 i Pumpehuset, København
Turné 23. marts-13. april 2019.
Yamil Borges og Kurt Ravn m.fl. 6-mands orkester .
1/2-2019: Pressemeddelelse
Se side 54 i programbogen
Download grafik:
Ikon kvadrat med titel og logo
Ikon kvadrat uden titel
Titel med komponist
Titel uden komponist
Ikon bredformat med titel og logo
Tango-opera (Tango operita)
Musik Astor Piazzolla
Libretto Horacio Ferrer
Førsteopførelse 8. maj 1968,
Sala Planeta, Buenos Aires
Varighed ca. 80 minutter.
Forestillingen er uden pause
Opføres på dansk, spansk og tysk
Premiere 23. marts 2019 i Pumpehuset, København
24. marts Pumpehuset, København
Køb billet til Pumpehuset
Spilleplan María de Buenos Aires:
23.-24. marts Pumpehuset, Kbh. UDSOLGT
25. marts FrederiksborgCentret, Hillerød
27. marts Musikteatret Albertslund
31. marts Musikhuset Aarhus UDSOLGT
1. april Musikhuset Aarhus
2. april Insero Atrium, Horsens
3. april Spinderihallerne, Vejle UDSOLGT
4. april Spinderihallerne, Vejle
7. april Musikkens Hus, Aalborg
11. april Ridehuset, Værket, Randers
13. april Magasinet, Odense
Køb billet via kalenderen
Musikhuset Aarhus:
Forestillingen opføres i et samarbejde mellem Musikhuset Aarhus og Den Jyske Opera. Opførelsen sker i Store Sal og publikumspladserne er også på selve scenen.
Køb billet til Musikhuset Aarhus
Sequence contains no elements