Om komponisten: Giuseppe Verdi (1813- 1901)
Det 19. århundredes operahistorie er utænkelig uden Verdi. Dels dækker han årstalsmæssigt en meget stor del af århundredet, og dels er hans mesterværker stor kunst, der også har fået en fast og naturlig plads i operahusenes spilleplaner verden over. Berømmelsen kom først med Nabucco i 1842, som i dag mest overlever pga. det berømte fangekor. I begyndelsen af 1850’erne fulgte kort efter hinanden de tre favoritter Rigoletto (1851), Trubaduren (1853) og La traviata (1853) - samt senere Maskeballet (1859), Skæbnens magt (1862) og Don Carlos (1867). Til åbningen af Suezkanalen og åbningen af det nye Khedivial Operahus i Kairo i 1869 var Verdi blevet bedt om at skrive en hymne, hvilket han imidlertid afviste. Man spillede Rigoletto i stedet. Den egyptiske regent gav dog efterfølgende ikke op og ville fortsat gerne have en opera fra Verdis hånd i ”egyptisk stil”. Efter nogle år, noget tovtrækkeri og et enormt økonomisk incitament sagde Verdi ja og skrev Aida (1871). Herefter gik der en del år, hvor den nationalt bevidste Verdi bl.a. engagerede sig endnu mere i politik, før hans komponistkollega Arrigo Boïto fik ham overtalt til de to Shakespeare-operaer Otello (1887) og Falstaff (1893). Uanset om operaerne foregår i samtidens Paris som i La traviata, ved fortidens spanske hof i Don Carlos eller i oldtidens Egypten som i Aida, er det altid ægtheden i Verdis portrætter, der er slående. Persontegningen er enkel og dog så rig. Verdi svælger i det hele taget sjældent – der er tale om musikalsk soberhed. Dette har givetvis, sammen med de store musikalske kvaliteter, været med til at gøre hans musik og hans værker så langtidsholdbare, ja uopslidelige.
Læs artiklen: Verdis Aida som metafor for sin samtid
I Aida banker Verdis hjerte for ofrene Aida og Radamès, men også for Amneris, den egyptiske kongedatter, der til slut bliver offer. Komponistens sympati gælder både deres sårbarhed, deres håbløse position inden for et samfundsmæssigt og ideologisk tyranni, deres stræben efter idealer og deres indre integritet. >>> Læs hele artiklen
Programbog
Den Jyske Operas programbog er et trykt program om alle forestillingerne i sæson 2021-22. Programbogen fungerer som forestillingsprogram og er gratis. Du kan hente bogen på landets spillesteder i forbindelse med Den Jyske Operas turnéer og i Musikhuset Aarhus.
Programbogen indeholder bl.a. længere artikler om forestillingerne. >>>Læs bogen online her>>>